ترس از طرد شدن

ترس از طرد شدن

ترس از طرد شدن و پس زدگی، یکی از ترس های عمیق و شایع است که در زوایای مختلفی و بسیار وسیعی از زندگی ما تاثیر می گذارد.

البته که بسیاری از آدمها وقتی در شرایطی که احساس رد شدن یا پس زده شدن را به آنها القا می کند قرار میگیرند دچار ترس یا احساس بد میشوند و شاید بتوان گفت تقریبا همه ی آدمها در زندگیشان حداقل یکبار با این احساس روبرو شده باشند!

اما برای عده یی این ترس به شکلی فلج کننده به طور مداوم وجود دارد که اگر برای درمان و حل آن کاری صورت نگیرد در طول زمان و با بالا رفتن سن اوضاع وخیم تر میشود و تقریبا تمام زوایای زندگی فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار میدهد.

 

اثرات ترس از طرد شدن در زندگی روزمره:

اگر چه ممکن است همه آدمهایی که گرفتار این مشکل هستند تک تک این علائم را با هم تجربه نکنند اما به هرحال این ترس باعث عدم توانایی فرد برای پیش رفتن در بخشهای مختلف زندگی شخصی یا زندگی حرفه ای و کاری اش می شود.

در زیر به  تعدادی از شایعترین علائم این مشکل و زمانهایی که بیشتر بروز میکند اشاره میکنم.

  • مصاحبه های کاری

آیا تا بحال شده که در شرایط مصاحبه کاری یا انتخاب های شغلی قرار بگیرید و به شدت احساس داغ شدن بکنید. کف دستهای عرق کرده، سخت نفس کشیدن، ضربان قلب بالا، به سختی حرف زدن همه شایع ترین علائم داشتن ترس از ردشدن است.

عدم  اعتماد به نفس و ضعف در ابراز وجود و ناتوانی در برقراری ارتباط  میتواند به مشکلی بزرگ تبدیل شود و در اینگونه شرایط افرادی که با این ترس دست و پنجه نرم می کنند بیشتر از هرکس دیگری احساس ناامنی و ضعف می کنند. اگر شما این مشکل را تجربه کنید احتمال اینکه در مذاکره های شغلی، توافق های مالی و بستن قرار دادها یا مشخص کردن دستمزدتان به دردسر بیفتید و نتوانید درست و اصولی گفتگو کنید وجود دارد. 

ترس از طرد شدن

قراردادهای تجاری و مهم کاری

در بسیاری از شغلها، توانایی برقراری ارتباط, بستن قرارداد، تحت تاثیر قراردادن مشتریها، فروش محصولات،  جذب سرمایه گذاران و مسائلی از این دست مهمترین و ضروری ترین فاکتورهایی هستند که  برای استخدام در شغلهای مهم افراد به آن نیاز خواهند داشت. اما برای کسی که با مشکل ترس از رد شدن روبه روست حتی برقراری یک تماس تلفنی غیر ممکن میشود و همین امر این افراد  را در معرض مشکلات مختلف و اتفاقا از دست دادن و طرد شدن درمحیط  کارشان قرار میدهد.

قرارهای عاشقانه و ورود به روابط جدید:

اولین قدمهای یک رابطه که احتمال تبدیل شدن آن به رابطه ی عاطفی وجود دارد قطعا میتواند برای هرکسی چالش برانگیز و سخت باشد. اما برای کسانی که در معرض ترس از طرد شدن هستند این دست قرارها بسیار سخت و دلهره آور میشود.

 در این شرایط معمولا فرد بجای توجه به طرف مقابل  و تمرکز به شناخت بیشتر و همینطور تصمیم گیری در مورد اینکه آیا میخواهد باز هم این شخص را ملاقات کند یا به رابطه جدیدتر فکر کند، احتمالاً تمام زمان آن ملاقات را صرف نگرانی برای این دغدغه می کند که آیا طرف مقابل او را پسندیده و میتواند دوستش داشته باشد یا نه؟

سخت حرف زدن، نگرانی وسواس گونه برای ظاهر خود (که آیا به اندازه کافی آراسته و درخور هست)، استرس برای خوردن یا نوشیدن چیزی، رفتارهای واضح مضطرب و عصبی در این نوع جلسات از طرف فرد مبتلا به این ترس بسیار رایج است.

ترس از طرد شدن

ازدواج:

ازدواج و در پی آن زندگی متاهلی در برگیرنده ی مجموعه یی از توافق ها، مذاکرات و سازش های دو طرفه است. مهم نیست که چقدر دو طرف یک رابطه باهم همساز و موافق باشند، چون طبیعتا شباهت و موافق بودن دونفر باهم در همه ی موارد قطعا امری محال و ناشدنی است!

اما کسانی که همواره وزنه ی سنگین طرد شدگی را با خود حمل میکنند اغلب در ابراز احساسات و نیازهایشان دچار مشکل هستند.

حتی ممکن است در سطوحی احساس حسادت و بی اعتمادی را در مورد شریک عاطفی یا (همسرشان) تجربه کنند. آنهم به این دلیل که ترس از طرد شدن در نهایت برای این افراد به ترس از رها شدگی و تنهایی ختم میشود.

در بیشتر مواقع می بینیم که این ترس ها و احساسات در رفتارهای مسموم از جمله چک کردن گوشی، پیامها و حسابهای کاربری همسر در فضای مجازی خودش را نشان میدهد که خودِ این مقوله سرآغاز و منشا مشکلات جدی تر در رابطه عاطفی شان میشود.

 

معاشرت با افراد جدید:

وجه اجتماعی انسان یکی از مهمترین وجوه بشری است و از همه ی ما به عنوان بزرگسالان رشد یافته انتظار می رود که بتوانیم از پس اولیه ترین اصول در روابط اجتماعی مان بربیاییم. صحبت های ناگهانی و کوتاه بین دو غریبه یی که منتظر یک اتوبوس مشترک هستند، یا مثلا حرف زدن از آب و هوا و… شاید فقط چند دقیقه طول بکشد و به توانایی خاصی نیاز ندارد, اما همین امر ساده برای کسی که با ترس از طرد شدن رو برو است، کاری بس دشوار به نظر میرسد.

 به همین دلیل این افراد از شرایطی که آنها را مجبوربه گفتگو با غریبه ها و یا دوستان دوستانشان قرار بدهد، دوری میکنند.

همین گرایش به فاصله گرفتن از آدمها، باعث میشود که این افراد کمتر بتوانند با دیگران ارتباط طولانی مدت برقرار کنند.

ترس از طرد شدن

در تله ی دوستان و همکاران ماندن!

یکی از نیازهای ابتدایی بشر ارتباط جمعی و حضور در کار گروهی است همه ی ما از دوران مدرسه تمرین میکنیم که در گروههای مختلف مثل تاتر، بازی، آزمایشگاه و… مشارکت کنیم و کار گروهی را یاد بگیریم.

به عنوان بزرگسال هم معمولا در گروهایی که به علائق, روابط و یا مواردی که اشتراکاتی داریم تمایل پیدا میکنیم و به عنوان گروه در کنار هم رشد میکنیم، کار میکنیم، یاد میگیریم و رفتار گروهی را در پیش میگیریم.

اما کسی که مبتلا به اضطراب و ترس از رد شدن است، علاوه براینکه کمتر به کار گروهی تمایل دارد اما در عین حال پتانسیل گیرکردن و ماندن در گروهها یا شرایطی که مورد علاقه اش هم نیست را به شدت پیدا میکند.

 این ترس درونی گاهی فرد را مجبوربه انجام دادن کارهای ناخوشایندی میکند که گروه دوستان یا همکارانش او را به آن سمت بدون خواسته خودش هدایت می کنند.

مثل برخی رفتارهای غیرقانونی، غیراخلاقی یا خیلی ساده تر رفتارهایی که مورد پسندش نیست اما وجود این ترس در او اجازه ی نه گفتن و کنارکشیدن از آن شرایط را نمیدهد. در اصل فشار دوستان و هم گروهی ها گاهی میتواند او را در جایگاه یا یک شرایط ناخوشایند نگه دارد یا برایش مشکلات جدی ای را ایجاد کند. 

رفتارهای شایع در کسانی که این (مشکل) را به دوش می کشند!

  • ساختگی بودن(جعلی بودن)

کسانی که با ترس از پس زده شدن زندگی می کنند سبک زندگی و روابطشان به یک سبک پراحتیاط و نگران و البته از پیش نوشته شده تبدیل میشود.

ترس از اینکه اگر خود واقعی شان را نشان دهند حتما طرد خواهند شد و به همین دلیل احیاناً  مجبورند با یک ماسک دایمی در روابطشان رفتار کنند!

 این رفتار در طولانی مدت احتمالا از این شخص یک ورژن جعلی و حتی غیر قابل اعتماد – ازنگاه دیگران – میتواند بسازد.

چنین سبک رفتاری میتواند او را در مواجهه با اتفاقات و حاشیه های زندگی بی میل و پراز استرس بکند.

خوشنودی و جلب رضایت همیشگی اطرافیان

توجه و مراقبت ویژه،نسبت به کسانی که دوستشان داریم یک اصل مهم و ضروری در روابط به حساب می آید. درست است که در رفتارهایی که با این افراد پیش می گیریم باید دقت و مراقبت بیشتری به خرج بدهیم, اما افرادی که ترس از طرد شدن را با خود حمل میکنند معمولا در این مورد بسیار افراطی عمل می کنند.

“نه گفتن”برایشان غیرممکن میشود و گاهی حتا موافقت کردن یا جواب مثبت دادن  به یک کار پردردسر و سخت تبدیل میشود که انرژی زیادی از این افراد می گیرد.

قبول مسئولیت های بیش از حد و بیشتر از توان که احتمالا باعث بریدن و گیر کردن در نیمه ی راه میشود.

اضافه کاریها و تلاش بی وقفه برای حفظ روابط, تنها بخشی از دردسرهایی است که این مشکل میتواند ایجاد بکند.

در درجات حادتر اگر ترس از طرد شدن در شما شدید باشد احتمالا شما به دیگران مجوز هر گونه رفتار ناشایست, اهانت و تحقیر و یا حتی خشونت های کلامی، فیزیکی را به دیگران میدهید.

—————————————————————

بیشتر بخوانیم :

—————————————————————

شک و تردید درونی و عدم اعتماد بنفس

افرادی که ترس از طرد شدن را بطور جدی تجربه می کنند، معمولا تا یک محدوده خاص میتوانند وارد ارتباط شوند و از مواجهه شدن با شرایط یا آدمهای جدید گریزان هستند.

اگر شما این احساس را تجربه میکنید، احتمال اینکه نتوانید از نیازها یا خواسته های واقعی تان حرف بزنید وجود دارد.

گاهی حتی حرف زدن از نیازهای اولیه هم برای شما میتواند به کاری سخت و غیرممکن تبدیل شود.

در نتیجه به سمت خفه کردن و سرکوب تمایلات یا نیازهایتان تمایل پیدا می کنید و اینگونه تظاهر می کنید که برایتان مهم نیست یا به آن نیازی ندارید.

خشمهای پنهان و منفعل

با توجه به آنچه که گفته شد این افراد طبیعتاً نمی توانند خود واقعی شان را زندگی کنند. اما در عین حال نمی توانند نیازها و خواسته هایشان را هم سرکوب کنند. و دچار یک تضاد درونی عمیق می شوند!

در مورد خواسته هایشان نه می توانند حرف بزنند نه میتوانند قید آن خواسته را بزنند. در نتیجه ی این کشمکش ذهنی بدیهی است که به یک رنجش و دلخوری همیشگی دچار می شوند که در نهایت به خشمی سوزاننده اما منفعل در درونشان ختم میشود.

وقتی دچار ترس از طرد شدن هستید احتمالا کارهایتان را مرتبا به تعویق می اندازید، بدقولی می کنید، مدام ناله و شکایت می کنید، و در پروژه ها و کارهایی که بهتان محول میشود همه ی انرژی توانایی تان را نمیتوانید بگذارید.

در این سبک رفتاری تقریبا دنبال کردن آرزوها و رسیدن به هدف ها متوقف می شود, چرا که لازمه ی حرکت در مسیر خواسته ها خروج از حاشیه ی امن و روبرویی با اتفاقات، شرایط و آدمهای جدید است که طبیعتاً برای این افراد بسیار سخت و ترسناک است.

ترس از طرد شدن

ـ شرایط پر چالش در مسیر رسیدن به هدف ها

البته که ورود به شرایط پر چالش در مسیر رسیدن به هدف ها برای هرکسی میتواند ترسناک و استرس زا باشد اما وقتی ترس از طرد شدن را تجربه می کنید ترس ها به نوعی احساس فلج شدگی تبدیل میشود. فلجی که لزوما فیزیکی  نیست و میتواند به صورت ذهنی شما را فلج و زمین گیر کند.

 میتوان حدس زد که شما از این وضعیت راضی نیستید و به شدت خودتان را سرزنش می کنید اما نکته ی مهم آن است که  هر چند شرایط فعلی ناخوشایندتان است، اما به آن خو گرفته اید و محدوده ی امن شما محسوب میشود!

و البته که فقط غر زدن و گلایه کردن  و ماندن در نارضایتی هایتان بسیار آسانتر از خارج شدن از این وضعیت است!

خروج از این وضعیت به معنای وارد شدن به فضاها و شرایطی است که برای کسیکه ترس از طرد شدن را تجربه میکند بهیچ وجه قابل تحمل نیست!

حالا فرقی نمی کند که این خروج از محدوده امن شما چه چیز باشد!

ممکن است رسیدن به یک آرزوی قدیمی و مثلا نوشتن پرفروش ترین کتاب سال باشد، یا سفر به مکان های دور و ناشناخته باشد و یا به سادگی ابراز احساسات و علاقه به کسی که دوستش دارید باشد.

نکته ی قابل ذکر و ضروری این است که این ترس به شما هیچ وقت مجوز بروز و نشان دادن تمام استعدادها، تواناییها و پتانسیل های درونی تان را صادر نمی کند.

واکنش دیگران:

وقتی ترس از پس زده شدن دارید رفتارها و واکنشهای شما تحت تاثیر این ترس خواهد بود. تصویریک شخصیت وابسته, ضعیف  و همیشه دستپاچه را برای دیگران به نمایش میگذارد.

و باعث ایجاد علایمی مثل عرق کردن، لرزیدن، بی قراری، فرار از نگاه مستقیم به طرف مقابل و یا حتی ناتوان در معاشرت کردن میشود.

حالا میرسیم به واکنش افراد در مواجهه با شما. اگر چه که نمیتوان فرمول مشخصی در مورد آن مطرح کرد اما در زیر لیستی از رفتارهایی که احتمالا در اطرافیانتان مشاهده خواهید کرد را مرور میکنیم.

پس زدن:

به طرز عجیب و نا باورانه ای ترس از طرد شدن در فرد, گرایش به پیش گویی و یا بهتر است بگویم “غیب گویی” درمورد همه چیز را تقویت می کند.

به این معنا که دست به پیشگویی و ذهن خوانی های وسواس گونه دیگران در مورد تک تک رفتارها، حرفها و حرکاتشان میزنند.

در پاپ سایکولوژی (روانشناسی اجتماعی) به کرات مطرح  میشود که داشتن اعتماد به نفس باعث ایجاد جذابیت در آدمها میشود.

در مطالعات آماری که در سال 2009 در دانشگاه فلوریدا انجام شد، به طورمشخص اثبات شده است که اعتماد بنفس به اندازه ی نبوغ و هوشی مالی در بالا بردن سطح درآمد افراد قابل اهمیت و ضروری است.

در کل ذات اعتماد بنفس نداشتن، به ترس از طرد شدن مستقیما مرتبط است و هردو لازم و ملزوم یگدیگرند.

این “ترس از رد شدن” یا ” نه” شنیدن و عدم اعتماد بنفس مثل یک زنجیره ی جدایی ناپذیر هستند که اتفاقا باعث میشود بیش از دیگر افراد در معرض طرد شدن قرار بگیرید. طبق این واقعیت در روانشناسی اجتماعی هرچه اعتماد به نفس ضعیف تری در معاشرت با افراد از خود به نمایش بگذارید احتمال طرد شدن و پس زدگی بیشتر میشود و بدین شکل ترس شما سریعتر به واقعیت می پیوندد.

سوء استفاده افراد منفعت گرا:

افراد بسیاری هستند که از احساس ناامنی دیگران و ترس های درونی شان به نفع خود و اهدافشان استفاده می کنند.

کسانی که بطور جدی با ترس از طرد شدگی روبرو هستند بیشتر از هر کسی در معرض  طعمه این افراد شدن قرار دارند.

ریسک مورد سوء استفاده قرار گرفتن برای رساندن دیگران به اهداف شخصی شان!

این سودجوها و فرصت طلب ها اگر در کارشان حاذق باشند احتمالاً در نگاه اول به نظر آدمهای بسیار جذاب، مودب و شیک و بسیار مهربان میرسند که به شما بسیار توجه دارند.

این افراد خیلی خوب میدانند که چطور دکمه اعتماد کردن آدمها را پیدا کنند و معتمد اطرافیانشان شوند.

و همینطور خیلی خوب میدانند که چطور, کسانی را که احساس طرد شدگی را با خود حمل میکنند را همیشه روی مرز نگه دارند! مرز نامطمئنی!

 چرا که این افراد سودجو هر لحظه و هر زمانی احتمال رها کردن و رفتن را دارند. زمانی که شما دیگر نتوانید به آنها سودی برسانید یا برای رسیدن به اهدافشان کمکشان کنید حتما رهایتان خواهند کرد.

نکته ی مهم اینجاست که وقتی شما این ترس درونی را در خود دارید بیش از هر کسی در معرض آسیب دیدن از این افراد قرار میگیرید. کمااینکه این افراد هرگز نمیتوانند به آدمهای خودباور و قوی نزدیک شوند یا رفتاری مشابه را با آنها داشته باشند!

ترس از طرد شدن

احساس بلاتکلیفی و ناامیدی در اطرافیان

در کنار خطر آدمهای سودجو، حتما کسانی را هم در اطرافتان دارید که صادقانه دوستتان دارند. انسانهای شایسته و دلسوزی که دوست دارند کنارتان باشند و کمکتان کنند.

شاید اگر خوب دقت کنید در اطرافتان دوستان و یا اعضای خانواده تان را میتوانید ببینید که در تلاشند تا تواناییها و ویژگی هایتان را به شما یاد آور شوند.

این افراد به شما کمک میکنند تا خودتان باشید و احساس و نیازهای واقعی تان را مطرح کنید. اما احساس ضعف و ترس درونی تان باعث میشود که شما این تلاشها و یا حتی کمکها را نتوانید به درستی تشخیص دهید و همه را بعنوان علائم طرد شدنهای آینده در ذهنتان ترجمه کنید.

همین واکنش های شما در مواجهه با محبتها و دلسوزیهای اطرافیانتان, آنها را به اشتباه می اندازد و معمولاً این آدمهایی که حامی و دلسوز شما هستند به مرور احساس می کنند که  به اصطلاح روی پوست تخم مرغ راه می روند.

نگرانی از اینکه مبادا ترس های شما را شدت ببخشند یا موجب رنجش و یا تداوم حال بد شما شوند که طبیعی است در طولانی مدت این افراد دچار دلزدگی، خستگی و احساس بلاتکلیفی (و یا حتی خشم) در رابطه با شما میشوند.

چون به هر شکلی که رفتار کنند احتمال ایجاد احساسات نامطلوب و ترس در شما وجود دارد, که در نتیجه خسته و دلزده دوری کردن و فاصله گرفتن را بر می گزینند.

بنابر این یکی از عواقب و رنجهای احساس طردشدگی در شما، از دست دادن دوستان واقعی و عزیزانتان در طولانی مدت خواهد بود.

 پس شاید بهترین توصیه ام برایتان این باشد که دست به کار شوید و این چرخه ی معیوب را از همین حالا متوقف کنید و روابطتان را از نو بسازید یا حتی  روابط مسموم و سراسر سوء استفاده و باج دادنهایتان را همینجا تمام کنید.

اگر چه امروزه راهها و تکنیک های متعددی برای حل این معضل وجود دارد اما من میخواهم بهتان اطمینان بدهم که تا مادامیکه این ترس درونی در ذهن و روح و روان شما خانه کرده است هیچ راهکاری نمیتواند بطور دائمی به شما کمک کند!

بدون شک در گذشته و احتمالا کودکی تان این برنامه  برای مغزتان نوشته شده است و تنها راهِ حل کردن این مشکل باز نویسی این برنامه و بارگذاری اطلاعات جدید در مغزتان است.

که برای رسیدن به این مهم اینروزها تپینگ(ضربه درمانی) یکی از موثرترین و روشهای درمانی در دنیا محسوب میشود!

شنیدن و انجام دادن  فایل صوتی اختصاصی “ترس از طرد شدن”  میتواند از همین لحظه کلید گمشده ذهن و زندگی تان باشد!

                                                                                                                                                                                    مراقب خودتون و روحتون باشید

                                                                                                                                                                                           وتپ کردن یادتون نره

                                                                                                                                                                                               لیلی بختیاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
Instagram Telegram
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
خانه
0 محصول سبد خرید
preloader